PROČ BY VÁS MĚLO ZAJÍMAT, JAK DOBŘE NAPSAT REFERENCI.

10.05.2021

Chcete vědět, jak si díky referencím usnadnit nákup? 

K čemu vám bude umět napsat skvělou referenci?? 

A proč by Vás to mělo zajímat?

Určitě jste se už někdy dostali do situace, kdy jste si u e-shopu objednali zboží a po doručení balíčku Vás prodejce požádal o hodnocení či zpětnou vazbu? Mnoho lidí přivádí tato žádost do rozpaků, a to i přes to, že byli se službami či produktem opravdu spokojeni. Nevědí totiž, jak přesně takovou referenci napsat nebo co by měla obsahovat, a tak si marně lámou hlavu, co s tím. Výsledkem bývá, že nakonec nenapíší nic, nebo ve stručnosti sesmolí nicneříkající "vše v pořádku".

Jenže tím škodí nejvíce sami sobě!!!

Teď si určitě říkáte, o čem to tady proboha mluvím. Reference přece píšete kvůli prodejcům ne?? Odpověď je ANO i NE. Každého prodejce samozřejmě potěší, když mu napíšete dobré hodnocení. Jenže během časů se kamsi vytratilo to nejdůležitější.

Co je tedy to nejdůležitější?

Reference je v podstatě hodnocení...dané služby, výrobku, produktu, e-shopu nebo samotného prodejce. A nepíše se proto, aby se prodejcům masírovalo jejich ego. Píše se zejména pro další zákazníky, kteří tápou, hledají co nejvíce informací a co je nejhlavnější, chtějí vědět, jak jsou spokojení ostatní lidé, kteří už zboží zakoupili, nebo využili danou službu.

Já sama patřím mezi typ lidí, pro které jsou reference tím nejdůležitějším kritériem, pokud chci něco koupit. Je jedno, zda se jedná o dekorace, kávovar, masáž nebo třeba šampon na vlasy proti lupům. Každý prodejce se samozřejmě snaží dát zákazníkovi nejvíce informací o produktu, nikdo mi ale nakonec neporadí více, než reference od lidí, kteří si už stejný produkt zakoupili.

Zkuste si představit, že Vy sami potřebujete poradit. Hledáte pro svou dceru, velkou milovnici kávy, vhodný dárek a objevíte úžasný kávovar. Nejste si ale jistá, jestli s ním Vaše dcera bude spokojená.

Která reference by Vám pomohla více:

"Kávovar je skvělý, doporučuji"

NEBO

"Tento kávovar jsme dostali jako dárek a již na první pohled nás zaujal skvělý design a celokovové kvalitní provedení. Obsluhuje se velmi snadno, navíc je k němu přiložen opravdu podrobný návod. Káva z něj chutná skvěle, hrubost mletí lze nastavit na tři způsoby a mléko našlehá do husté pěny. Máme ho již třetím rokem a jsme velmi spokojení. Doporučujeme všem opravdovým milovníkům skvělé kávy:-). "

Určitě už chápete, jak to myslím!

  • Měli jste někdy obavu, v jakém stavu Vaše objednávka dorazí, ale byli jste mile překvapeni jeho dokonalým zabalením?
  • Udělali Vám radost, a navíc poslali dárek, který vás potěšil?
  • Byli jste s produktem, službami nebo e-shopem opravdu spokojení?
  • Rádi byste na oplátku napsali skvělé hodnocení, ale vlastně ani nevíte, jak na to?

Po dnešku už rozhodně tápat nebudete. Naopak:-) Stanete se králem či královnou mezi zákazníky, šplhnete si u prodejců, kteří si Vás tím pádem spíše zapamatují a třeba Vám příště na oplátku udělají slevu nebo dají dopravu zdarma. Poradíme Vám, jak by taková skvělá reference měla vypadat a co by měla obsahovat, abyste tím pomohli nejen danému e-shopu, ale především dalším zákazníkům, kteří si třeba nevědí rady, nebo nad koupí váhají.

Jak tedy vypadá taková "dobrá" reference?

Nezáleží na tom, zda je kladná či záporná (no, nám prodejcům určitě ano:-)), ale já nyní slovem dobrá, myslím kvalitní referenci, která může opravdu pomoci.

Ideální reference obsahuje tyto části:

  • 1. Očekávání- jaké bylo vaše očekávání, než jste produkt koupili a použili
  • 2. Realita- jaká je realita, splnilo nebo předčilo zboží vaše očekávání?
  • 3. Konkrétní výhodu- jaké přínosy pro vás mělo? V čem byl pro vás ten hlavní přínos?
  • 4. Doporučení- vyzvěte další zákazníky k akci, aby si službu či produkt také pořídili
  • 5. Foto produktu - můžete poslat fotku produktu při používání (kávovar na lince při přípravě kávy, květináč na svém novém místě, poličku na zdi apod.)
  • 5. V ideálním případě vaši fotku - reference je pak mnohem lidštější a opravdovější
  • 6. Vaše jméno, příjmení a podpis
  • 7. Pozici a zaměstnání, příp. titul

Nemusíte se obávat, že budete muset psát romány. Naopak. Skvělá reference by měla být:

  • stručná
  • konkrétní
  • kladná
  • doporučující

Bohatě stačí 3-4 výstižné věty:-) Chcete příklad?

"Byla jsem zvědavá, jakou vůni bude svíčka vydávat. Její nádherné a dlouhotrvající aroma bylo nad moje očekávání. Provoněla během chvilky celý můj domov a dodala mu úžasnou atmosféru. Určitě koupi této svíčky vřele doporučuji každému milovníkovi útulného domova" :-)

"Na masáž jsem se opravdu těšila, jelikož mě už několik dní dost bolely záda. Musím říct, že tak příjemnou, a především přínosnou masáž, jsem už dlouho nezažila. Už při odchodu jsem se cítila o hodně lépe a dnes jsem opět jako rybička! Pokud máte problémy s bolestí zad, určitě se neváhejte do studia objednat. Jejich služby jsou skvělé."

Příklad toho, jak by takové hodnocení naopak vypadat nemělo:

"Vše v pořádku. Děkuji za vše."

"Zboží dorazilo v pořádku, děkuji."

"Byl jsem opravdu spokojený."

Tyto reference jsou sice kladné, ale nehovoří konkrétně o tom, proč byl dotyčný spokojený, co mu to přineslo a z jakého důvodu zboží (služby, e-shop) doporučuje. Pro ostatní zákazníky není bohužel taková reference žádným velkým přínosem.

Zrovna tak nestačí pouze naklikat počet hvězdiček. Pokud chcete dát obchodu zpětnou vazbu a zároveň tím usnadnit výběr dalším lidem, stačí si odpovědět na tyto otázky.

  • Jaké bylo moje očekávání?
  • Jaké konkrétní výsledky mi přinesl onen produkt nebo služba?
  • Co přesně se díky němu změnilo v mém životě k lepšímu?
  • Doporučila bych tento produkt i ostatním?

Sepsat dobrou referenci Vám nyní nezabere ani 5 minut a mezi těmi ostatními skvěle vynikne:-). Napíšete perfektní hodnocení a usnadníte tak mnoha dalším zákazníkům jejich výběr. I oni pak mohou dát skvělou zpětnou vazbu a ona třeba zase příště pomůže vám:-) A pokud se alespoň 30% zákazníků naučí psát perfektní reference, usnadníte si navzájem rozhodování, ušetříte svůj čas a zvýšíte si šance na dobrý nákup!

Zajímá Vás k tématu něco dalšího? Máte nějaké konkrétní otázky, na které jsme Vám nepřinesli odpověď? Napište nám a ptejte se, rádi Vám na vše odpovíme:-)


ZAUJALI JSME VÁS?

PŘIHLAŠTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU :-)

Pokud se Vám náš článek líbil a rádi byste četli i další, přihlaste se k odběru newsletterů :-). Výměnou za vaši e-mailovou adresu budete dostávat nejen nejnovější příspěvky ze světa interiérových dekorací a bytových doplňků přímo do schránky, ale také se mezi prvními dozvíte o všech slevách, akcích a novinkách na našem e-shopu.